Аквапланування: причини та наслідки
Кожен автолюбитель рано чи пізно стикається з явищем аквапланування, до якого краще бути готовим заздалегідь.
Подібне явище відбувається через те, що занадто великий об'єм води не встигає піти з-під плями контакту через водовідвідні канавки і вбратися ламелями, і колесо буквально пливе долю секунди по поверхні води. Тут очевидні різницю між аквапланированием і ковзанням. Повна втрата контакту з дорогою при водному плануванні відрізняється від зниження коефіцієнта тертя, що веде до втрати керованості, але при цьому зчеплення все одно залишається.
Ефект водного планування (aquaplaning) можна спостерігати, коли автомобіль на великій швидкості в'їжджає в калюжу, через що між колесом і дорогою утворюється водний прошарок, що призводить до того, що шина ковзає по поверхні води, а авто стає некерованим через втрати зчеплення з дорогою. Це досить небезпечна ситуація, яка може спричинити аварію.
Щоб уникнути подібного ефекту, автомобільний протектор спроектований таким чином, щоб швидко виводити рідину з-під контактної плями. Але при великому обсязі рідини протектор не справляється. Насамперед помітний цей ефект на зношеній гумі, коли малюнок на шині стирається, і машина втрачає керованість. Тому протипоказано їздити під дощем на зношених шинах на великій швидкості. Це небезпечно і за звичайної погоди, але втрата керованості може призвести до трагічних наслідків.
Пам'ятайте – коли машина набирає швидкість, пляма контакту з дорогою зменшується, і це призводить до того, що колесо починає віддавати частину навантаження на поверхню. Дійшовши до певної швидкості, зіткнувшись із водяною перешкодою, пляма контакту зникає з дорожнього полотна. Причиною цього навіть може стати низький тиск у шинах, що зменшує площу контакту з дорогою.
Літні шини набагато схильніші до аквапланування ніж зимові, через вузький протектор, менш виражений малюнок і традиційно меншу кількість засобів водовідведення на шині. Але в умовах зими відповідні шини руйнуються набагато більшій кількості випробувань: лід, сніг, і тому термін придатності у них менший, ніж у літніх та всесезонних. Зимове аквапланування відрізняється тим, що каналам на малюнку треба виводити з-під коліс шматочки льоду та мокрий сніг. Ця каша густіша, і тому канавки на зимових шинах ширші. З іншого боку, рекомендується встановлювати саме вузькі шини взимку, адже таким легко продавлювати собі шлях через снігову кашу.
Тому головні «завіти», які допомагають уникнути аквапланування:
- знижувати середню швидкість пересування мокрими дорогами, не тільки з метою забезпечити краще зчеплення. Справа в тому, що оцінити глибину калюжі візуально майже ніколи не можна, тому проїжджаючи підозріло велике скупчення води на дорозі, краще стримати швидкість.
- Уважно стежити за зношеністю шин, а також за тиском у них.
Якщо все ж таки ваша машина потрапила у водне планування, і не слухається керма чи гальма, не варто:
- різко крутити кермо заборонено, мета водія зберігати прямо рух, чекати моменту, коли колеса повернутися на полотно дороги. При поверненому положенні керма машина може піти вбік.
- Не можна гальмувати в калюжі – чи до, чи після. Гальмування в процесі аквапланування може призвести до неконтрольованого занесення.
- Тримати себе в руках, адже паніка може призвести до втрати контролю над ситуацією.