Як і навіщо проводять балансування коліс?
Незбалансовані колеса ведуть до того, що кермо на високій швидкості битиметься, а вібрація може передаватися всьому кузову авто. Окрім неприємного почуття, це ще й шкодить машині – руйнуються механізми кермового керування, ступичні підшипники, амортизатори, важелі та й вся підвіска. Сильні вібрації, що йдуть корпусом авто, відбуваються через додаткове навантаження на авто.
Биття керма зазвичай починає відчувати на швидкості 60-70 км/год. Разом з цим починається погіршуватись управління, збільшується гальмівний шлях. Саме через питання безпеки необхідно проводити балансування коліс у авто.
Ця процедура поділяється на три типи:
- балансування на спеціальному верстаті;
- балансування фінішне, яке проводиться прямо на авто;
- балансування автоматичне порошкове.
Балансувальний верстат або балансувальна машина – спеціальний вимірювальний пристрій, який використовується на станціях обслуговування. Він визначає місце і ступінь статичної та динамічної неврівноваженості деталей машини, що обертаються (роторів, турбін, валів, муфт, гвинтів). Зазвичай складається з двох опор, в які міститься виріб, що балансується, приводу обертання і вимірювального пристрою з індикацією. Під час обертання фіксуються вібрація або тиск, а дані, отримані таким чином, дозволяють визначити місце та ступінь дисбалансу деталі.
Весь процес вимір відбувається так – колесо встановлюється на балансувальний верстат, на якому воно розкручується. На екрані пристрою виводиться інформація про те, куди необхідно встановити балансувальні вантажі, які різняться по кріпленню – з кронштейном або на липкій основі.
Існує ряд помилок, які заважають адекватній оцінці збалансованості шини для роботи зі верстатом. Не можна заміряти баланс брудного колеса, а вантажі на липкій основі просто відваляться, якщо приліпити їх на брудну поверхню. Також необхідно знімати старі вантажі перед кожною перевіркою. Поширеною помилкою є також неправильна позиція шини на диску.
Фінішне балансування проводиться без верстата, колеса залишаються встановленими на машину. В цьому випадку балансується не тільки саме колесо, а й маточина, гальмівні диски, півосі. Таким чином досягається якісний результат і машина їде плавно.
Спочатку автомобіль піднімають за допомогою домкрата, під колесо підсовують балансувальний стенд, який розкручує автодеталь до 90 км/год., і за допомогою датчика фіксується ступінь та місце дисбалансу колеса. Після встановлення вантажів, проводиться повторне розкручування, для того, щоб переконатися у вирішенні проблеми.
Балансувати колеса найкраще відразу, як тільки з'явилася підозра на биття керма, щоб не довелося лагодити систему кермового керування, міняти підшипники, та й просто не наражати себе і оточуючих на ризик аварійної ситуації.
Про типи шин та дисків читайте у відповідних статтях.